Article | 7 minute reading

Chatbot, Live Chat of Weply?

Article | 7 minute reading

Chatbot, Live Chat of Weply?

Published: 22 November 2022

Vind je het lastig om een compleet overzicht te krijgen van de verschillende soorten chats en erachter te komen welke chat voor jou de beste oplossing is?

We weten dat dit een lastige situatie is, aangezien chat nog een onderbelicht hulpmiddel is. Dit maakt het voor bedrijven moeilijk om de juist beslissing te nemen. Wij willen dat veranderen!

In dit bericht vergelijken we 3 verschillende chats: Chatbots, Interne live chats en Weply’s live chat. Ons doel is dat je na het lezen van dit verslag een duidelijk beeld hebt van welke chat je wilt toepassen. Laten we beginnen!

In het artikel “Verkies je chatbots boven mensen?” krijg je een inzicht in het gedrag van klanten in betrekking tot de chat functies van bedrijven en aan welke soort chat de voorkeur wordt gegeven.

Chatbot

Een chatbot is een efficiënt hulpmiddel met lage doorlopende kosten. Een chatbot functioneert het best wanneer klanten specifieke en/of algemene vragen hebben. Dit zijn ook de vragen die worden beantwoord in de FAQ.

Dit zijn onder andere vragen zoals “Hoelang duurt de bezorging?” of “Hoe retourneer ik producten?”. Als de klant dit soort vragen stelt zal de chatbot meestal binnen 0,1 seconden antwoorden.

Daarnaast is een chatbot 24/7 beschikbaar. Als je op zoek bent naar een chat optie die 24/7 simpele FAQ vragen kan beantwoorden voor een relatief goedkope prijs, dan is chatbot is de beste optie voor jou.

Als je geïnteresseerd bent in het gebruik van een chatbot als oplossing voor het uitbesteden van je klantenservice, zijn er een aantal dingen waar rekening mee moet worden gehouden.

De meeste klantenservice kwesties zijn gecompliceerder dan een chatbot aankan. Kwesties waar klanten hulp nodig hebben met specifieke context willen graag persoonlijke begeleiding.

Een chatbot kan zorgen voor geïrriteerde klanten door het gebrek aan menselijke vaardigheden. Daarnaast kan een chatbot geen vragen beantwoorden die niet bij voorhand zijn beantwoord.

Om correcte antwoorden te krijgen van de chatbot moet er een groot aantal datasets worden aangeleverd.  Dit proces is de reden waarom een chatbot de duurste optie is als het gaat om de initiële investering.

Zelf een chatbot bouwen is niet eenvoudig. Een recent voorbeeld uit Denemarken toonde de complexiteit om hiermee aan de slag de gaan. Na een jaar programmeren en twee jaar na lancering van de chatbot bevindt de chatbot zich nog in de testfase.

Het verbaasde hen, hoe verschillende mensen dezelfde vraag stellen en hoe gevoelig de chatbot kan zijn. Een chatbot is een perfecte match voor jou, als je een chatservice wilt die eenvoudige vragen van klanten binnen 0,1 seconden kan beantwoorden.

Een chatbot is de oplossing met de laagste operationele kosten vergeleken met de twee andere chats. Anderzijds is dit de oplossing waarbij je de hoogste opstartkosten betaalt.

Internal live chat

Een internal live chat is een gebruikelijke oplossing binnen kleinere bedrijven, waar er niet genoeg financiële middelen zijn om vragen van klanten grondig af te handelen.

Het verschil tussen een interne en een externe live chat is, dat bij een interne live chat klantvragen worden behandeld door werknemers die alles weten van het desbetreffende product of service.

Chatten met een expert verhoogt de klanttevredenheid omdat de chat consultant snel de context kan begrijpen en kan inschatten wat de klant nodig heeft.

Omdat er normaal gesproken gebruik gemaakt wordt van een werknemer zijn de opstartkosten laag. Ondanks de voordelen van een interne live chat zijn er diverse factoren waar rekening mee moet worden gehouden.

Afgezien van de lage opstartkosten zijn de doorlopende operatie kosten hoog, aangezien in feite wordt betaald met het salaris van de werknemers dat voor hun normale taken had kunnen worden gebruikt.

Een voorbeeld is een zelfstandige accountant die zelf zijn vragen beantwoordt. De accountant zal zijn werk waarschijnlijk meerdere keren per dag moeten onderbreken, wat al snel kan oplopen in de vorm van verloren werkuren.

Deze onderbrekingen zijn het grootste nadeel van een interne live chat. Hoewel er van uit kan worden gegaan dat potentiële klanten hoge kwaliteit klantenservice aangeboden krijgen, wordt het risico gelopen dat andere bedrijfstakken worden gedowngrade.

Tegelijkertijd bestaat het risico dat vragen in de live chat enkele uren onbeantwoord blijven als de werknemer een andere werk taak heeft.

Het kan voor de werknemer moeilijk zijn om de juiste balans te vinden tussen het afhandelen van chats en zijn gebruikelijke werktaken.

Bovendien zijn er maar heel weinig interne live chats die buiten kantooruren operationeel blijven, waardoor het potentieel van de chat niet altijd goed wordt benut.

Uit onze chat gegevens blijkt dat een chat die van 9 uur ‘s ochtends tot 4 uur s ’middags actief is, slechts 48% van alle klantvragen ontvangt.

Een interne live chat kan een goede start-up chat zijn voor kleinere bedrijven, aangezien de chat geen hoge opstartkosten of grote veranderingen binnen het bedrijf met zich meebrengt.

Het is relatief gemakkelijk om een huidige werknemer chats te laten beantwoorden, en er is zekerheid dat potentiële klanten chatten met iemand die veel weet over het product en/of service.

Wat de interne live chat tegenspreekt, is dat de werknemer niet alleen een chat consulent is en dus dagelijkse werktaken zal moeten onderbreken.

Dit kan leiden tot minder efficiëntie. Daarnaast kan het lastig zijn om het volledige effect van je interne live chat te krijgen als je niet 24/7 in staat bent om chat te beantwoorden.

Weply live chat

Weply’s livechat is een chat waarbij externe medewerkers de vragen van klanten beantwoorden. Net als een interne livechat, is een van de sterke punten van Weply’s chat dat het echte mensen betreft die alle chats afhandelen.

In tegenstelling tot bots hebben mensen empathie, wat de sleutel is voor een goed functionerende klantenservice.

Door de behoeften van een klant te begrijpen en de communicatie aan de passen aan de specifieke situatie, voelt de klant zich net zo gewaardeerd als in een fysieke winkel.

De chat consultants van Weply zullen fungeren als een extra werknemer, ook al is het geen echte interne medewerker.

De livechat van Weply is gericht op het beantwoorden van eenvoudige vragen, het begeleiden van bezoekers op de website en het verzamelen van leads.

Het genereren van leads betekent dat de chat consultants om contact gegevens zullen vragen van degenen die interesse tonen in een aankoop.

De leads, evenals de gehele chat dialoog, worden rechtstreeks naar u doorgestuurd, zodat ze gemakkelijk gebeld kunnen worden om in kopende klant gemaakt te kunnen worden.

Het ontvangen van deze leads zal de tijd die wordt besteed aan het afhandelen van klantvragen en vooral de tijd die wordt besteed aan de eerste interacties, die doorgaans erg tijdrovend zijn, drastisch verminderen.

Mensen zullen, net als chatbots, een verzoek van een klant soms verkeerd interpreteren. Het verschil is echter dat mensen het misverstand kunnen inzien en het gesprek weer kunnen laten draaien.

Weply’s chat consultants zijn ook getraind in het controleren van een gesprek, het stellen van de juiste vragen en metacommunicatie.

Het is ook een groot pluspunt dat Weply op ieder uur van de dag actief is. Onze klanten kunnen er vanuit gaan dat alle vragen van klanten die via hun chat binnenkomen, worden afgehandeld en dat ze geen potentiële klanten mislopen.

Vergeleken met een interne live chat waarbij de werknemers meestal rond 17.00 het kantoor verlaten, zijn de chat consultants van Weply over de hele wereld gevestigd in verschillende tijdzones, waardoor 24/7 service aangeboden kan worden.

Als we kijken naar de gemiddelde responstijd van de chat, antwoorden onze chat consultants iets langzamer dan een chatbot, maar dat komt neer op seconden.

Weply’s chat consultants beantwoorden de chat binnen 4 seconden, wat ruim sneller is dan de reactietijd van een interne livechat. Bij interne live chats kun je in het ergste geval enkele uren of dagen moeten wachten op een antwoord.

Als we de kosten van Weplys live chat vergelijken met de twee andere chats, dan is Weply het gunstigst.

De opstartkosten zijn bijna niet bestaand aangezien er geen grote investering of tijd nodig is om de tool te implementeren. In alle gevallen krijgen nieuwe klanten een gratis proefperiode van 7 dagen aangeboden.

De operatie kosten met betrekking tot Weply’s livechat zijn meestal hoger dan de kosten van een chatbot, maar gemiddeld lager dan de kosten van een interne livechat.

Bij Weply betaal je een maandelijks bedrag en een vaste prijs per opgeleverde lead. De maandelijkse vaste vergoeding dekt de afhandeling van alle chats die geen concrete leads worden, training van chat consultants en chat ondersteuning.

Weply’s live chat is de beste keuze voor u als u gedurende de hele dag persoonlijk wilt communiceren met alle website bezoekers.

Naast het bieden van persoonlijke service, kunt u leads ontvangen van klanten die klaar zijn om een aankoop te doen. Weply’s live chat zal ook invloed hebben op meerdere verkoop en marketing parameters.

Het kiezen van een chat oplossing is geen gemakkelijke taak. Het is van cruciaal belang dat u weet wat uw behoeften zijn en wat het meest winstgevend is voor het bedrijf.

We hopen dat dit bericht de keuze makkelijker heeft gemaakt en dat je een duidelijk overzicht hebt gekregen van het verschil tussen de 3 soorten chats.

 

 

Published: 22 November 2022

Vind je het lastig om een compleet overzicht te krijgen van de verschillende soorten chats en erachter te komen welke chat voor jou de beste oplossing is?

We weten dat dit een lastige situatie is, aangezien chat nog een onderbelicht hulpmiddel is. Dit maakt het voor bedrijven moeilijk om de juist beslissing te nemen. Wij willen dat veranderen!

In dit bericht vergelijken we 3 verschillende chats: Chatbots, Interne live chats en Weply’s live chat. Ons doel is dat je na het lezen van dit verslag een duidelijk beeld hebt van welke chat je wilt toepassen. Laten we beginnen!

In het artikel “Verkies je chatbots boven mensen?” krijg je een inzicht in het gedrag van klanten in betrekking tot de chat functies van bedrijven en aan welke soort chat de voorkeur wordt gegeven.

Chatbot

Een chatbot is een efficiënt hulpmiddel met lage doorlopende kosten. Een chatbot functioneert het best wanneer klanten specifieke en/of algemene vragen hebben. Dit zijn ook de vragen die worden beantwoord in de FAQ.

Dit zijn onder andere vragen zoals “Hoelang duurt de bezorging?” of “Hoe retourneer ik producten?”. Als de klant dit soort vragen stelt zal de chatbot meestal binnen 0,1 seconden antwoorden.

Daarnaast is een chatbot 24/7 beschikbaar. Als je op zoek bent naar een chat optie die 24/7 simpele FAQ vragen kan beantwoorden voor een relatief goedkope prijs, dan is chatbot is de beste optie voor jou.

Als je geïnteresseerd bent in het gebruik van een chatbot als oplossing voor het uitbesteden van je klantenservice, zijn er een aantal dingen waar rekening mee moet worden gehouden.

De meeste klantenservice kwesties zijn gecompliceerder dan een chatbot aankan. Kwesties waar klanten hulp nodig hebben met specifieke context willen graag persoonlijke begeleiding.

Een chatbot kan zorgen voor geïrriteerde klanten door het gebrek aan menselijke vaardigheden. Daarnaast kan een chatbot geen vragen beantwoorden die niet bij voorhand zijn beantwoord.

Om correcte antwoorden te krijgen van de chatbot moet er een groot aantal datasets worden aangeleverd.  Dit proces is de reden waarom een chatbot de duurste optie is als het gaat om de initiële investering.

Zelf een chatbot bouwen is niet eenvoudig. Een recent voorbeeld uit Denemarken toonde de complexiteit om hiermee aan de slag de gaan. Na een jaar programmeren en twee jaar na lancering van de chatbot bevindt de chatbot zich nog in de testfase.

Het verbaasde hen, hoe verschillende mensen dezelfde vraag stellen en hoe gevoelig de chatbot kan zijn. Een chatbot is een perfecte match voor jou, als je een chatservice wilt die eenvoudige vragen van klanten binnen 0,1 seconden kan beantwoorden.

Een chatbot is de oplossing met de laagste operationele kosten vergeleken met de twee andere chats. Anderzijds is dit de oplossing waarbij je de hoogste opstartkosten betaalt.

Internal live chat

Een internal live chat is een gebruikelijke oplossing binnen kleinere bedrijven, waar er niet genoeg financiële middelen zijn om vragen van klanten grondig af te handelen.

Het verschil tussen een interne en een externe live chat is, dat bij een interne live chat klantvragen worden behandeld door werknemers die alles weten van het desbetreffende product of service.

Chatten met een expert verhoogt de klanttevredenheid omdat de chat consultant snel de context kan begrijpen en kan inschatten wat de klant nodig heeft.

Omdat er normaal gesproken gebruik gemaakt wordt van een werknemer zijn de opstartkosten laag. Ondanks de voordelen van een interne live chat zijn er diverse factoren waar rekening mee moet worden gehouden.

Afgezien van de lage opstartkosten zijn de doorlopende operatie kosten hoog, aangezien in feite wordt betaald met het salaris van de werknemers dat voor hun normale taken had kunnen worden gebruikt.

Een voorbeeld is een zelfstandige accountant die zelf zijn vragen beantwoordt. De accountant zal zijn werk waarschijnlijk meerdere keren per dag moeten onderbreken, wat al snel kan oplopen in de vorm van verloren werkuren.

Deze onderbrekingen zijn het grootste nadeel van een interne live chat. Hoewel er van uit kan worden gegaan dat potentiële klanten hoge kwaliteit klantenservice aangeboden krijgen, wordt het risico gelopen dat andere bedrijfstakken worden gedowngrade.

Tegelijkertijd bestaat het risico dat vragen in de live chat enkele uren onbeantwoord blijven als de werknemer een andere werk taak heeft.

Het kan voor de werknemer moeilijk zijn om de juiste balans te vinden tussen het afhandelen van chats en zijn gebruikelijke werktaken.

Bovendien zijn er maar heel weinig interne live chats die buiten kantooruren operationeel blijven, waardoor het potentieel van de chat niet altijd goed wordt benut.

Uit onze chat gegevens blijkt dat een chat die van 9 uur ‘s ochtends tot 4 uur s ’middags actief is, slechts 48% van alle klantvragen ontvangt.

Een interne live chat kan een goede start-up chat zijn voor kleinere bedrijven, aangezien de chat geen hoge opstartkosten of grote veranderingen binnen het bedrijf met zich meebrengt.

Het is relatief gemakkelijk om een huidige werknemer chats te laten beantwoorden, en er is zekerheid dat potentiële klanten chatten met iemand die veel weet over het product en/of service.

Wat de interne live chat tegenspreekt, is dat de werknemer niet alleen een chat consulent is en dus dagelijkse werktaken zal moeten onderbreken.

Dit kan leiden tot minder efficiëntie. Daarnaast kan het lastig zijn om het volledige effect van je interne live chat te krijgen als je niet 24/7 in staat bent om chat te beantwoorden.

Weply live chat

Weply’s livechat is een chat waarbij externe medewerkers de vragen van klanten beantwoorden. Net als een interne livechat, is een van de sterke punten van Weply’s chat dat het echte mensen betreft die alle chats afhandelen.

In tegenstelling tot bots hebben mensen empathie, wat de sleutel is voor een goed functionerende klantenservice.

Door de behoeften van een klant te begrijpen en de communicatie aan de passen aan de specifieke situatie, voelt de klant zich net zo gewaardeerd als in een fysieke winkel.

De chat consultants van Weply zullen fungeren als een extra werknemer, ook al is het geen echte interne medewerker.

De livechat van Weply is gericht op het beantwoorden van eenvoudige vragen, het begeleiden van bezoekers op de website en het verzamelen van leads.

Het genereren van leads betekent dat de chat consultants om contact gegevens zullen vragen van degenen die interesse tonen in een aankoop.

De leads, evenals de gehele chat dialoog, worden rechtstreeks naar u doorgestuurd, zodat ze gemakkelijk gebeld kunnen worden om in kopende klant gemaakt te kunnen worden.

Het ontvangen van deze leads zal de tijd die wordt besteed aan het afhandelen van klantvragen en vooral de tijd die wordt besteed aan de eerste interacties, die doorgaans erg tijdrovend zijn, drastisch verminderen.

Mensen zullen, net als chatbots, een verzoek van een klant soms verkeerd interpreteren. Het verschil is echter dat mensen het misverstand kunnen inzien en het gesprek weer kunnen laten draaien.

Weply’s chat consultants zijn ook getraind in het controleren van een gesprek, het stellen van de juiste vragen en metacommunicatie.

Het is ook een groot pluspunt dat Weply op ieder uur van de dag actief is. Onze klanten kunnen er vanuit gaan dat alle vragen van klanten die via hun chat binnenkomen, worden afgehandeld en dat ze geen potentiële klanten mislopen.

Vergeleken met een interne live chat waarbij de werknemers meestal rond 17.00 het kantoor verlaten, zijn de chat consultants van Weply over de hele wereld gevestigd in verschillende tijdzones, waardoor 24/7 service aangeboden kan worden.

Als we kijken naar de gemiddelde responstijd van de chat, antwoorden onze chat consultants iets langzamer dan een chatbot, maar dat komt neer op seconden.

Weply’s chat consultants beantwoorden de chat binnen 4 seconden, wat ruim sneller is dan de reactietijd van een interne livechat. Bij interne live chats kun je in het ergste geval enkele uren of dagen moeten wachten op een antwoord.

Als we de kosten van Weplys live chat vergelijken met de twee andere chats, dan is Weply het gunstigst.

De opstartkosten zijn bijna niet bestaand aangezien er geen grote investering of tijd nodig is om de tool te implementeren. In alle gevallen krijgen nieuwe klanten een gratis proefperiode van 7 dagen aangeboden.

De operatie kosten met betrekking tot Weply’s livechat zijn meestal hoger dan de kosten van een chatbot, maar gemiddeld lager dan de kosten van een interne livechat.

Bij Weply betaal je een maandelijks bedrag en een vaste prijs per opgeleverde lead. De maandelijkse vaste vergoeding dekt de afhandeling van alle chats die geen concrete leads worden, training van chat consultants en chat ondersteuning.

Weply’s live chat is de beste keuze voor u als u gedurende de hele dag persoonlijk wilt communiceren met alle website bezoekers.

Naast het bieden van persoonlijke service, kunt u leads ontvangen van klanten die klaar zijn om een aankoop te doen. Weply’s live chat zal ook invloed hebben op meerdere verkoop en marketing parameters.

Het kiezen van een chat oplossing is geen gemakkelijke taak. Het is van cruciaal belang dat u weet wat uw behoeften zijn en wat het meest winstgevend is voor het bedrijf.

We hopen dat dit bericht de keuze makkelijker heeft gemaakt en dat je een duidelijk overzicht hebt gekregen van het verschil tussen de 3 soorten chats.